Syco


När man pratar om svenskt porslin så tänker man nog mest på Gustavsberg, Rörstrand och Gefle. Men det har såklart funnits andra, mindre kända tillverkare som ofta har producerat nog så fina grejer.
Jag hittade den här skålen på en loppis häromsistens och tyckte att den såg trevlig ut, så jag högg den.
 
Tänkte först att den såg ju ny ut, det är säkert inget märkvärdigt med den. Men på undersidan stod det "Syco" och det kände jag igen från vår porslinsbok, varpå jag genast tog reda på så mycket jag kunde om Syco.
Tummen på bilden tillhör min kära flickvän, som vänligt nog skött fotograferandet åt mig.
 
Det visade sig vara en ganska kort historia. Syco startades i Strömstad 1945 och gjorde inledningsvis krukor. Man expanderade sin repertoar på femtiotalet och trots att man mest producerade prydnadsföremål så är matporslinet nog så fint med fyrkantiga tallrikar i härliga färger.
Men 1961 lyckades man inte hålla sig flytande längre, och företaget såldes. Produktionen återupptogs under namnet "Nya Syco" men stängdes ner för gott 1968.
 
Just den här skålen har jag inte lyckats ta reda på så mycket om, men jag gillar den härligt röda färgen och det faktum att trots att skålen är minst 50 år gammal så är den som ny.
 
En av fördelarna med att hitta sånt här ganska okänt porslin är att efterfrågan är låg vilket gör att man kan få det billigt. Jag vill minnas att jag köpte denna för en femma, vilket känns väldigt skäligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0