Rörstrand och ett mysterium

Ibland händer det att man går runt på en loppis och tänker att man omöjligt kan ha missat något som är värt att köpa men att man lika gärna kan ta en vända till bara för att ha något att göra. Det lönar sig ofta, för då tittar man lite mer på vad som faktiskt finns där. Jag märker att man inte helt sällan missar fina saker bara för att man har siktet inställt på något annat, och då kan den där lilla extrarundan när man är lite mer öppensinnad, bli väldigt lyckad. Här har vi två grejer jag hittat på det sättet, som av en händelse på samma dag men på olika
loppisar.                          
Till vänster står en skål som jag inte lyckats hitta ett knyst om. Den är liksom trekantig, märkt i botten med "1929 143" och ganska häftig om jag får säga det själv. Vid köptillfället hade den en kalkrand, troligtvis hade någon haft en kruka stående i den. Det var dock lätt att få bort; jag fyllde den med lite ättika och varmt vatten och lät den stå en stund, sen var det bara att diska ur den och vips så var den fula randen ett minne blott.
 
Till höger har vi en form från Rörstrand. Serien heter Gratina och jag älskar färgen och hur den liksom är lite transparent så att det vita porslinet lyser igenom uppe vid kanten.
Jag gillar flammorna, här råder det minsann inga tvivel om eldfastheten! Just den här formen är rund, men tallrikarna är fyrkantiga och troligtvis sjukt snygga, att döma från de bilder jag sett.
 
Jag blev väldigt glad när jag för några dagar sen hittade en liten skål ur samma serie. 
 
En femma kostade den, på grund av ett litet nagg.
Fyrkantig, fräsigt!
 
 
En snabb sökning visar att Gratina var i produktion mellan 1956-65 och formgivare var Gunnar Nylund som var konstnärlig ledare på Rörstrand en gång i tiden, vilket inte är så svårt att förstå när man ser den här tjusiga servisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0