Kosmiskt

Även om jag kanske mest föredrar vitt porslin med dekorerad kant så finns det annat som är fint.
Mellan 1966-1977 så tillverkade man Kosmos, som formgavs av Berit Ternell.
Här hemma står en skål och fyra tekoppar med tillhörande fat. 
 


Jag gillar hur mycket de olika delarna kan variera i färgton, roligt. Det sämsta är nog att kopparna har en egen lukt, som i sig inte är direkt oangenäm men porslin ska ju inte lukta, det blir helt fel.
 
 
Berit Ternell är nog en av mina favoritdesigners, som ligger bakom många fina dekorer. Kosmos är nog hennes mest kända och även den som sålt bäst. På grund av sin popularitet när det begav sig så är tillgången ganska god. Vad gäller prisbilden så kan jag väl säga att när kopparna köptes så begärde man först 200 kronor för dem, varpå jag vände mig om och gick. Nämnde detta för min betydligt mer förhandlingsvane "svärfar" och att jag max kunde tänka mig att ge 60 för dem.
En stund senare så kom han traskandes; han hade fått loss dem för 40 spänn, vilket kändes rimligt. Efterfrågan kan omöjligt vara särskilt stor med tanke på att ingen bjöd mer för dem, så ja.
 

 
Skålen köpte jag för en femma. Just nu känner jag att Kosmos-behovet är ganska så mättat, men dyker det upp något speciellt så slår jag kanske till, men det finns ju så mycket annat fint man vill ha plats med.
 
Men nu är väl säsongen mer eller mindre slut, så nu ser jag fram emot nästa års loppissäsong!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0