Början

Ah, loppmarknad. Tänk bara vilken grej, man kan köpa saker som är av fantastisk kvalitet och som ofta inte går att köpa nyproducerat, och dessutom till drömpriser!
Det kan verka svårt att veta vad man ska titta efter och vad som är rimligt att betala, men man lär sig allt eftersom.
 
Det var först denna loppissäsongen som jag själv faktiskt började få lite mer intresse för att själv försöka hitta grejer att köpa men nu är jag fast. Häromnatten drömde jag tillochmed om mina fynd, vilket kändes lite märkligt.
 
Årets första riktiga loppis gick av stapeln i Vanneberga. Det är en stor loppis som är väldigt välorganiserad och där det finns väldigt mycket grejer, och det är iochmed den som säsongen här i Kristianstad drar igång på allvar.
 
Vid insläppet så visste jag inte riktigt vad jag skulle hålla utkik efter, så jag gick några tafatta vändor utan att se något som såg intressant ut, men så plötsligt! Mitt bland gamla träljusstakar, sjaskiga plastburkar och fåniga prydnadsgrejer såg jag något spännande, nämligen ett grönt porslinsfat. Jag norpade åt mig detta och kunde på baksidan läsa att det var ett Rörstrand-fat, och eftersom jag tyckte att den var snygg så köpte jag den för en guldpeng.
 
Det var först senare vid en noggrannare granskning som jag upptäckte att det var en skål ur serien "Picknick", dock saknar den det karaktäristiska rödbetsmönstret som återfinns på bland annat tallrikarna.
Men vad gör väl det när fatet ändå är så snyggt?
 

Picknick designades av Marianne Westman som ligger bakom många tjusiga dekorer. Den var i produktion från 1956-1969 och några mattallrikar i hyfsat skick kan inbringa en ordentlig slant på exempelvis tradera.
Fat, skålar och dylikt var tydligen enfärgade i början men fasades så småningom ut till förmån för rödbetsmönstret.
 
Med lite (mycket) tur så kanske jag hittar några tallrikar i framtiden, det vore onekligen rätt roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0